afterkerst en nieuwjaars-special!! - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Sander Trompetter - WaarBenJij.nu afterkerst en nieuwjaars-special!! - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Sander Trompetter - WaarBenJij.nu

afterkerst en nieuwjaars-special!!

Door: Sander Trompetter

Blijf op de hoogte en volg Sander

11 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Beetje later dan gepland, maar hier is weer een nieuwe! op de eerste vrije zondag sinds 3 weken, niet ideaal dat werken op zondag, maar zo is het overlegd!

19 december hadden we farmersday!! farmersday is een dag voor de boeren en loonwerkers wat neerkomt op veel bier drinken bbq-en!
om 2 uur moesten we ons verzamelen bij de lokale pub, daar wachtte een bus op ons die ons langs de boeren-gerelateerde bedrijven bracht.
eerst zijn we langs verschillende kroegen gegaan om nog wat 'in te drinken' daarna zijn we naar de dierenarts gegaan, daar kwamen de meeste boeren al wat meer 'los'. alles is daar een beetje te netjes dus daar zijn we maar een half uur geweest! toen naar 'aratuna hauling' dat is een groot transportbedrijf die de kunstmest naar de boeren brengt en diesel voor de loonwerkers enzo, daar kwam het goed los! we kwamen daar aan en we hadden ook een medewerker van een boer bij ons die was rond de 50 jaar en zo dronken als een bolle! hij stapte de bus uit en donderde lang uit op de grond! haha! nou we hebben hem met zn 2en weer netjes overeind geholpen! we hadden daar een bbq in een grote schuur met zo ongeveer rond de 75 man. maar goed hij donderde nog een keer lang uit over de tafel waar alle saus en brood op stond. en hij viel een paar vrouwen lastig. toen hebben ze maar een stoel gepakt en wat touw en hem vastgebonden aan een spant midden in de schuur, het kostte hem ongeveer een half uur om zichzelf te bevrijden, maar ondertussen was jessie ( collega van ons) bezig om hem met tie-wraps hem vast te binden aan de stoel! eindelijk had hij zichzelf bevrijd, maar toen sleepte hij de stoel achter zich aan en flikkerde hij languit in een plas met water! zo smerig als een varken, hij lag wat beduusd om zich heen te kijken. toen hebben we hem maar in de taxi gedrukt, want hij werd een beetje agressief.
ik was daar aan het praten met een medewerker van een andere loonwerker en ik had niet in de gaten dat de meesten van ons al weg waren! dus ik had een probleem! want hoe moest ik thuis komen, gelukkig was er nog een boer die ook in de valley woonde die heeft me toen thuis afgezet!

Dinsdag ben ik aan het vissen geweest met een kameraad van de baas op het (volgens hem) het mooiste meer van New Zealand!
volgens mij klopte dat ook wel. het meer waar we waren was een gletsjer meer, er groeiden gewoon bomen onder water! prachtig mooi!! het vissen was ook wel mooi voor een keer, maar na 2 uur had ik het wel gezien. beetje naar een dobber toeren terwijl je in de boot zit! kun je beter een beetje bier drinken.

die woensdag werd het weer mooi weer!
dus balen persen!! dit keer was het wat relaxter dan die keer ervoor
dit keer waren we altijd met 2 man op pad, Adam met de zwilder en ik met de balenpers, meestal elke morgen koffie,redbull en eten halen bij de plaatselijke pub of in het dorp! de meeste avonden waren we rond 10 uur of 11 uur weer aan de zaak, dus elke avond bier drinken douchen en naar bed. goed vol te houden dus!

de volgende morgen moesten we bij een boer aan het werk adam was eerder heen gegaan om het gras bij de mekaar te maken. toen ik daar aankwam kwam de boer naar me toe gelopen met het jachtgeweer in de handen. ik dacht: ooh ooh niet best! maar hij zei: niet bang worden! ik zag dat een havik een nest met scholeksters aan het leegroven was, dus die havik heb ik even naar de andere wereld geholpen! haha!
de boeren zijn hier heel begaan met de weidevogels, en dan kun je ook wel zien want er zijn hier heel veel! kievitten en scholeksters zie je hier het meest! als ze hier een roofvogel zien en ze weten dat er in de buurt een nest zit, dan vliegt die roofvogel niet zo lang meer!
zouden ze in nederland ook legaal moeten maken, dus alle vossen,steenmarters en ooievaars afschieten!
toen we bij die boer klaar waren zijn we naar het vliegveld gegaan om daar balen te persen, wat heel apart is. ben je daar aan het werk en dan zie je 50 meter van je vandaan een vliegtuig landen! only in New Zealand!

later die avond boven op de berg aan het balen persen geweest. de boer reed achter mij met de trekker om de balen te vangen anders rolden ze naar beneden en kon je ze 200 meter verderop weer oppakken want dan lagen ze in de rivier. het begon die avond al donker te worden dus je kon de skyline van het dorp bij de kust zien wat 30 kilometer verderop ligt. prachtig gezicht.

Toen was het Eerste kerstdag! De Eerste kerst die ik meemaakte in korte broek en T-shirt aan! een betere kerst kun je niet hebben! we hebben de hele dag buiten gezeten, beetje vissen en zwemmen in de rivier naast het huis. en natuurlijk bier drinken.
2de kerstdag moest ik werken, ik was een beetje lui en het was dorstig weer. of het nou door het weer of het bier kwam... dat zeg ik niet. haha!
Die zaterdag had ik onverwachts een dag vrij. het was mooi weer dus ik dacht bij mijzelf: ROADTRIP! dus de jeep afgetankt, geld gepind en de weg gevolgd langs de westcoast naar het noorden, daar ben ik gestopt bij de 'pancake rocks' wat een toeristische trekpleister is, het stikte daar van de aziaten. maar wel mooi om die rotsen een keer te zien, zeer indrukwekkend. maar de weg langs de oceaan vond ik wel het mooiste veel haarspeld bochten en 50 meter onder mij lag de oceaan! stoer!
Ook heb ik nog een echte Kiwi-vogel gezien, wat eigenlijk gewoon een kip met een lange snavel is. haha!

oudejaarsavond was echt geweldig! met 2 jongens van het loonbedrijf naar de plaatselijke pub gegaan en later met de taxi naar het dorp met een aantal mensen. daar het nieuwe jaar ingeluid met veel tequila en bier! toen taxi gebeld en met zn allen naar huis gegaan. 4 uur was ik thuis. netjes toch!

nieuwjaarsdag even met de keet geskypt! in Nederland moest het nog nieuwjaar worden! toen met de jongens naar lake Kanierie gegaan beetje langs de waterkant uitbrakken en toch maar proberen bier te drinken!
daarna wat gegeten in het dorp en naar de Hokitika gorge geweest dat is een gletsjer met heel blauw water! ik had de klompen an en we liepen langs een paar mensen en we liepen langs mekaar heen en die zeiden " dat is vast een hollander!". die mensen kwamen uit Dalfsen dus ik kon eindelijk na 2 maanden weer even plat praten!

verder heb ik nog wel meer beleeft maar het is te mooi weer om binnen te zitten achter de laptop en een verhaal te typen! 'terwijl het in Nederland koud en nat is word het hier al maar warmer, en ik begin ook al mooi bruin te worden!

Verder wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn vorige blog en de kaartjes die ze mij gestuurd hebben! super! ik zal wat foto's op facebook slingeren want op deze site schiet het niet op!

rustig an!


















  • 12 Januari 2015 - 18:16

    Ilona Pé :

    Hey Sander!

    Mooi om weer een verhaal te lezen, je hebt het daar 'down under' goed voor elkaar, genoeg te beleven!
    Geniet van al het moois, op de foto's ziet het er ook al gaaf uit.
    Ennuh die korte broeken en dat bruine kleurtje doet me niks, hier is het ook lekker warm voor de houtkachel.... ;)

    Tot sprekens!!
    Groetjes uit Rouveen

  • 01 Februari 2015 - 11:41

    Harm:

    Hoi Sander de maand jan is bijna voor bij heb je nog wat spannends mee gemaakt hoe ist met inkuilen en hoe gaat het met de olie vaten.de jhonnies is dat nog wat of toch beter een newholland t7 220 256 pk mar hè pen maar weer wat terug. Anders komt het boek niet vol Vr gr harm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hokitika

Sander

22 jaar

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 11317

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: