Von Ah Contracting Ltd. - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Sander Trompetter - WaarBenJij.nu Von Ah Contracting Ltd. - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Sander Trompetter - WaarBenJij.nu

Von Ah Contracting Ltd.

Door: Sander Trompetter

Blijf op de hoogte en volg Sander

08 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Hier zit ik weer op m'n vrije zondag,
deze week was het mooi rustig, in de werkplaats onderhoud gedaan want het regende bijna de hele week.
En daar was ik best wel blij om want de afgelopen 2 weken, 7 dagen per week, 14 uur per dag achter mekaar balen persen.
dus ik was heeuul erg blij met de regen, en we hadden het ook nodig want het was wel erg droog hier! en de mais staat nou in de bloem dus die had ook water nodig.
Nu schijnt de zon weer en is het rond de 23 graden, dus de korte broek weer aan! en dinsdag weer vol aan de bak. We moeten volgende week veel inkuilen, dus een keer wat anders dan balen persen.
Ik kan nu wel merken dat de 1ste en 2e snee bijna voorbij zijn omdat het niet meer zo gejaagd is en ik op wat normalere uren s'avonds thuis ben.
en het scheelt natuurlijk ook dat het weer wat stabieler is.
Maar je weet het nooit hier, want er is hier een boer die nog niks aan balen heeft gemaakt of heeft ingekuild, hij laat de koeien in de winter gewoon het land kaal grazen en als ze een land kaal hebben gaan ze naar het andere stuk toe, en zo komt hij de winter door. want het gras groeit hier in de winter ook nog door, niet zo hard, maar toch een beetje.

en je zult denken dat als een boer 350 koeien heeft hij heel wat balen moet hebben of een beste kuilbult.
maar nee hoor! bij de buren mogen we ook altijd balen persen, die boer had de eerste keer ongeveer 90 balen, en de 2e keer 65 ofzo dus hij heeft nou 155 balen. en hij zei tegen mij, je mag nog één keer weer komen en dan heb ik genoeg voor de winter! en hij wou nog wat balen kopen een stuk of 50, + de derde snee, en daar komen 45 50 balen vanaf dus dan heeft ie rond de 250 balen. scheelt natuurlijk wel dat de koeien in de winter buiten lopen en nog een beetje grazen. Maar hij hoeft eigenlijk helemaal geen voer bij te kopen, als hij maar kunstmest strooit, maar dat vinden de boeren weer een extra kostenpost.Thuis in Nederland doe de boeren mest op het land of kunstmest OF beide, en dan haal je soms wel 4 of 5 sneden van een stuk land af.

Maar hier in de valley werkt nou een Nederlandse bedrijfs-adviseur die de boeren adviseert wat de boeren moeten voeren aan de koeien om zoveel mogelijk melk te krijgen van een koe,
en het grootste probleem was: slecht kuilvoer en oud gras, ook niet zo gek als je met een rupskraan de kuilbult aanrijdt! die kuil gaat na verloop van tijd rotten als een gek! dus het advies was: de kuilbult beter aanrijden, en gewasverjonging dus meer werk voor de loonwerker ;)!!
Maar of ze dat bij de boeren er in krijgt, is nog maar de vraag.....

Maar dat slechte weer heeft ook zo z'n voordelen.
Ik ben vrijdag met de Kiwirail-express ( de trein) vanuit Greymouth (westkust) naar Christchurch (oostkust) gegaan, dwars door,onder en over de Southern alps de rit duurde ongeveer 4 uur.
En ze zeggen altijd dat een foto meer zegt dan duizend woorden, maar om het met eigen ogen te zien is het nog 1000x mooier!! The trip of a lifetime!
link: http://www.kiwirailscenic.co.nz

ik begon de treinreis dus aan de westkust, waar alles veel groener is en waar meer rivieren zijn omdat het aan de westkust van NZ veel meer regen valt, toen gingen we de bergen in.
hier was alles ook nog groen veel bomen, en op sommige bergtoppen ligt eeuwige sneeuw. maar dichterbij de oostkust waren de berghellingen bruin door de droogte en op sommige plekken waren bosbranden geweest. En hoe dichter ik bij de oostkust kwam hoe bruiner alles werd.
bij Canterbury (christchurch) was alles bruin, behalve de stukken land die ze met water sproeien. Hier groeit veel graan en worden veel stropakken geperst. Waarschijnlijk gaan een groot deel van de balen die ik heb geperst richting de oostkust omdat daar nou een grote droogte heerst. En een deel van de strobalen daar, komt deze kant weer op!

2 jaar geleden hadden ze een zware aardbeving in Christchurch dus in sommige delen van Christchurch zijn oude kerken enzo zwaar beschadigd en die hebben ze nou gestut maar je mag er niet naar binnen omdat de kans bestaat dat ze elk moment kunnen instorten, ook zijn er cafe's en restaurants met de kopjes nog op tafel omdat ook die gebouwen ernstig beschadigd zijn en niemand mag daar naar binnen. Het is gewoon een kwestie van wachten tot het sloopbedrijf komt om het te slopen.
Ook zijn in de meeste straten de riolering allemaal gebarsten en overal zijn gaten in de weg het lijkt wel op een rampgebied.
dus als je hier in de wegenbouw of in de sloop aan het werk wilt, ben je hier op het juiste adres.

De volgende dag heeft Lance (broer van Nicky) mij zijn werkplaats bij CAT laten zien! dat was echt prachtig! dat gebouw is 2 jaar geleden gebouwd met alles erin en erop en eran! ze geven daar bulldozers, motorscrapers, dumptrucks een 2e leven, alles is daar schoon en netjes en alles werkt volgens een schema! heb daar veel foto's gemaakt! ook heb ik gezien hoe groot een Caterpillar D10T bulldozer wel niet is! geweldig mooi!

Toen om 2 uur smiddags hebben ze mij naar de bus gebracht en ben ik weer door Southern Alps gegaan onderweg naar huis! weer een prachtige reis!
Dus deze belevenis kan ik van m'n lijstje afstrepen!

Voordat ik naar huis ga, gaan we nog met de Crew van het loonbedrijf naar Queenstown.
Queenstown is een bruisende stad vol met jonge mensen waar je geweldig mooi kunt stappen, en ook kunt bungee jumpen en skydiven en nog veel meer! dus dat gaan we zeker doen!
Ook wil ik nog naar Milford sound dat is een Fjord vlakbij Queenstown, en dat moet echt prachtig zijn!
Ik wil nog de helikoptervlucht boven de Franz Josef Gletsjers doen en de rondvlucht boven Mount Cook!

Als ik al deze dingen nog kan doen voor ik naar huis ga, dan ga ik met een meer dan tevreden gevoel terug naar Nederland!
Maar ik heb nog maar 9 weken,
dus misschien volgend jaar maar terug komen...............

  • 08 Februari 2015 - 12:22

    Susan Trompetter:

    Heee!
    Super leuk verslag man! Schrijver worden is misschien ook nog wel een beroep voor jou! ;)
    Je hebt het zo te zien goed naar je zin en dat is maar goed ook!
    Als je nog tijd hebt moet je echt gaan bungee jumpen en skydiven! Weetje hoe super gaaf dat is!
    En hoe zit het met dat surfen? Kun je ook vast en zeker wel in NZ doen! ;p
    Ben wel echt jaloers dat jij dat lekkere warme weer daar hebt en dat het hier rond de 4/5 graden is overdag en 's nachts rond de -1. Waar blijft trouwens mijn privévliegtuig? Die zou je toch hier naartoe sturen zodat ik naar NZ kon? Ik zit al met smart te wachten, heb m'n koffer al ingepakt met de korte broeken, laat dat vliegtuigje nu hier maar landen! Vind het ook wel weer fijn om jou thuis te hebben hoor! Kan niet wachten om alle foto's te bekijken! En kijk al helemaal uit naar de 1e keer Kisteman na jou thuiskomst! Gaan we onze vet coole dansmoves weer even op de dansvloer showen! (misschien dat dan wel iedereen van je vriendjes naar de dansvloer wil komen om dit samen met ons te doen;p)
    Ik had beloofd er nog een paar te verzinnen hé! Komt helemaal goed hoor, ben al druk aan de slag!

    Nog heel veel plezier daar, geniet er nog van en vergeet vooral niet om al die leuke dingen te doen! Langer blijven is geen optie hoor! Wordt je veel te veel door iedereen gemist!

    Howdoe!
    Susan.

  • 08 Februari 2015 - 12:22

    Harm:

    Sander mooi om eens weer wat te lezen zo komt het boek toch nog vol .mar hè det bungee jumpen laat dat maar wezen doe dat thuis mar.spring daar mar een keer van een stoel af want wark komt hier ook weer los.maar ie mut nog een bulte inkuilen lees ik laat maar eens zien hoe als dat in Nederland gaat die bulten aan rijden. Doe mar een rotsblok voor en achter an de trekker en dan gaan met die banaan .mooie verhalen Sander vr.gr harm

  • 08 Februari 2015 - 20:01

    Arnoud:

    Sander kerel...zo te lezen vermaak jij je daar prima...mooie verhalen...en gewoon doen wat je wil doen...better feeling sorry for something you've done than the feeling sorry for something you didn't do..
    groeten arnoud bouwmeester

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hokitika

Sander

22 jaar

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 1856
Totaal aantal bezoekers 11299

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: