Eerste werkweek NZ bij Von ah contracting - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Sander Trompetter - WaarBenJij.nu Eerste werkweek NZ bij Von ah contracting - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Sander Trompetter - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek NZ bij Von ah contracting

Door: sander trompetter

Blijf op de hoogte en volg Sander

09 November 2014 | Nieuw Zeeland, Hokitika

De eerste indruk lijkt hier goed. het engels praten en verstaan de hele dag is wel vermoeiend, maar het gaat steeds beter. het land is hier nogal bergachtig en de meeste weilanden zijn hier niet zo groot en vlak als in Rouveen. verder is de familie Von ah heel aardig en de andere werknemers van het loonbedrijf ook. Verder is Nicky ( vrouw van de baas) net als moeders thuis heel erg betrokken met het loonbedrijf.
Verder doet ze net als moeders de boekhouding en het het huishouden.
maandag om 8 uur smorgens was ik present bij de ''yard''. het had de zaterdag en zondag ervoor nogal veel geregend dus het was te nat om wat te doen. dus een beetje onderhoud en van alles wat, zo had ik mooi de tijd om de werkplaats, machines en de mensen wat beter te leren kennen.
Dinsdag ben ik met Alex wat wei (afvalproduct van de plaatselijke melkfabriek) weg gaan brengen met de mesttank, het waren maar 4 vrachten, maar beter dan niets. ook vandaag was het nogal nat maar smiddags scheen de zon en droogde het land al vrij snel op. de rest van de dag de machines voor de volgende dag klaar gezet.
de volgende dag ben ik eerst met Nicky (Vrouw van de baas) naar de bank en het postkantoor geweest om een IRD-nummer aan te vragen (zelfde als een Burger Service Nummer in nederland) en een bankrekening nummer aan te vragen. smiddags ben ik met de John Deere aan het cultivateren geweest, Marty (de baas) is eerst even met mij mee geweest en heeft me uitgelegt hoe het moest, hij zei letterlijk: put the pedal to the medal and go! en dat heb ik dus ook gedaan wat ook wel moest omdat de trekker er eigenlijk te klein voor was.
savonds ben ik met "the Irish guy' naar de pub geweest wat zo ongeveer 10 minuten rijden is van mijn huis. toen ''The Irish guy'', Adam mij op kwam halen had ik de houten klompen aan, ik vroeg aan hem of het oke was om ze aan te doen naar de pub. Yeah its allright zei die, nou prima. aangekomen daar bij de pub stonden er een paar Harley Davidson motors, en ik dacht bij mij zelf: oooh nee he! is het zo'n pub.( ik dacht wat anders, maar dat schrijf ik maar niet op). Toen we de pub binnenkwamen heeft Adam me aan de stamgasten voorgesteld en was het ijs snel gebroken. Een paar Harley Davidson lui hebben nog mn klompen aangehad en ik moest een paar voor hun meegenomen hebben.
die lui lijken wel heel stoer maar dat valt eigenlijk best wel mee. later kregen we nog een rondje van iemand omdat hij die dag opa was geworden, en kregen we later op de avond nog een grote schaal met tosti's op kosten van de zaak. al met al een heel gezellig kroegie! ohjah en voortaan noemen ze me daar ''the dutch guy' of ''dutchie''.
Donderdag en Vrijdag ben ik wezen cultiveren op het land,
na 5 uur was de tank al half leeg van de John Deere en omdat ik naar een paddock (stuk land) moest wat een stuk rijden was moest ik eerst naar de yard om diesel te tanken. Marty was daar ook en ik vroeg aan hem of het normaal was dat de John Deere zoveel diesel verstookte,
ook hier had hij weer een passend antwoord op, hij zei namelijk: Yeah the John deere got boosted up, but it still sucks diesel like a hooker!!.
hahah daar moest ik best wel om lachen.
Toen ik de tank vol diesel had gegooid ging Jessie met de jeep voor mij uit om mij de paddock te wijzen waar ik aan het werk moest.
De paddocks zijn hier niet echt vierkant en liggen hier ook niet echt rond,
ik denk dat René hier met de kilverbak en laser zich wel een paar weken kan vermaken. verder is het cultiveren machtig mooi werk. als je begint ga je eerst een paar keer rond en pak je de kopakkers mee en als je dat gedaan hebt ga je heen en weer, dan is het nog wel een beetje bobbelig maar het word al beter. als je daarmee klaar bent, ga je onder 45 graden werken, dus van hoek naar hoek. En dan ben je klaar en heb je een donders mooi zaaibed gemaakt voor de mais!! dankbaar werk dus!
Vrijdag is het een beetje laat geworden met hobbyen, ik ben begonnen met cultiveren om 8 uur smorgens en om half 4 snachts was ik bij de yard, Marty kwam achter mij aan om mais te zaaien. om 10 uur savonds had hij echte Engelse fish en chips meegenomen voor mij! en of dat lekker smaakte!!
Zaterdag weer om 8 uur present bij de yard om het spul door te smeren en een beetje schoon te spuiten.
Marty vertelde dat jessie en Aron al om 6 uur smorgens met de ladewagens naar een andere loonwerker toe waren om te helpen omdat ie zijn eigen spul naar de donder had geholpen.
Marty heeft even uitgelegd hoe het verhaal in mekaar zat,
Deze loonwerker is 21 jaar en heeft 400.000 dollar van zijn opa geerfd
het eerste wat hij toen gedaan heeft, is 4 trekkers kopen (Deutz fahr, en dan begin je al verkeerd natuurlijk) en een ladewagen.
Marty noemt de deze jongen "shithead" en zn medewerker noemt hij "num nuts".
Shithead denkt dat ie voor een lagere prijs kan werken dan Marty, en probeert de klanten af te pakken van Marty.
maar veel boeren willen hem niet meer hebben omdat hij alles verknoeit omdat hij weinig ervaring heeft.
ook gaat hij heel ruw om het materieel. laatst had was hij aan het balen persen geweest maar er was een hydrauliek-slang geknapt en toen was alle olie uit de achterbrug van de trekker gelopen, maar gewoon doordoen. de trekker heeft het ongeveer een uur volgehouden.. trekker naar de kloten.
en nog wel meer van deze dingen.
Ik denk dat we in deze situatie Marty wel een hand kunnen schudden wat betreft mijn en onze thuis situatie.

zaterdag om 1 uur smiddags had ik weekend. ik heb eerst thuis wat gegeten en toen heb ik de jeep vol met diesel gegooid ben ik wat rond gaan rijden in de buurt, ben langs de boerderijen gereden en de oprit bestraten kennen ze hier niet, denk dat ik met Klaas-jan en Christian nog wel wat zaterdagen en avonden kan vermaken als de boeren het erf en de oprit bestraat willen hebben!
verder ben ik de bergen ingegaan met de jeep en heb wat foto's gemaakt maar om half 5 was ik al thuis want ik was doodop.
Het is hier ongeveer half April als we in Nederland waren.
dus over 1 of 2 weken komt het gras echt los!!
en dan hoop ik heel veel gras aan de bult te zetten!
en ik hoop ook balen ( volgens Harm olievaten haha) te persen met de Mchale.

Verder is het hier echt voorjaar! de vogels fluiten en ik heb de kop ook al verbrand. wat ik nog vergeten ben, als je hier smorgens de trekker start moet je eerst de motorkap losdoen en de vogelnesten weghalen, want elke keer maken die vogels nesten onder de motorkap. ook als je het smorgens gedaan hebt en je wacht 2 uur, kun je rustig weer wat nesten weghalen. een paar boeren en loonwerkers heeft het al een trekker gekost.

verder wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn vorige blog! echt super!

terwijl het in Nederland bijna gaat sneeuwen en vriezen,
trek ik de korte broek bijna aan!! verschil moet er wezen.

Kalm aan! vanuit Nieuw Zeeland

Sander Trompetter





  • 09 November 2014 - 16:19

    Rianne:

    Dacht even kijken of sander al wat beleefd heeft in NZ!
    En ja hoor, vers van de pers een nieuwe blog online..
    Leuk om te lezen Sander! Volgens mij vermaak je je wel...
    Zet'm op!!

    Groetn ook van Gerwin!

  • 09 November 2014 - 22:36

    Henk En Hillie:

    Ha die Sander,

    wat mooi dat we je kunnen "volgen" goed hoor van je dat deze stap hebt genomen, ga zo door met je mooie verslag. Jij bent nu vast alweer druk aan het werk maandagochtend zo rond half 11. wij gaan nu naar bed op zondagavond half 11, ach ja verschil moet er wezen< jullie daar in Nieuw Zeeland > lopen voor ons uit.. en hebben de nieuwe dag al begroet.
    Hoe is het weer nu, zijn de landerijen wat op gedroogd ? Zet hem voor deze week, veel plezier met je klompen aan naar de kroeg geweldig lekker op z,n Hollands , al hoewel ik je dat niet zie doen hier naar kisteman, misschien een eye-opener -trendsetter?
    En steek maar menigeen de ogen uit met je werk en inzet daar KLASSE!! En blijf genieten van het fluiten van de vogels...
    Goed gaan,
    Gr Henk en Hillie

  • 10 November 2014 - 20:52

    Oma Wind:

    Hallo Sander,

    Ik zit hier met mama en Susan aan de tafel bij ons thuis in de Goudenregenstraat. Henk is even naar Henk Wind gegaan. We hebben jou verslag gelezen, wat prachtig mooi kun je dat formuleren. Zo te horen en te zien ,zoals je schrijft bevalt het je daar goed.
    We hebben je de hele tijd gevolgd in het vliegtuig en we vonden het een heel eind. Je was wel moe he.
    We hebben de foto van de koe gezien, die geslacht werd met een motorzaag, echt nieuw zeelands.
    Hier is het weer elke dag nog mooi al is het wel wat koud.
    Moet ik nog een paar nieuwe klompen opsturen om uit te delen aan je vrienden daar?
    We missen je hier wel, maar als je het naar de zin hebt zijn de 5.5 maand zo voorbij.
    Veel plezier deze week en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    lieve groeten van oma.

  • 14 November 2014 - 19:57

    Chantal:

    Hey Sander, mooi om te lezen, volgensmij vermaak je je daar wel! Binnenkort eens Skypen met de fam Pé aan de orw!! Groetjes, fijn weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hokitika

Sander

22 jaar

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 1288
Totaal aantal bezoekers 11318

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: